Van 24 tot 28 januari vond in de Jaarbeurs in Utrecht de NOT plaats, dé beurs voor het onderwijs waar je workshops kon volgen over actuele onderwerpen als ‘Innoveren in leren’ en de nieuwste ontwikkelingen kon bekijken op het gebied van les- en toetsmateriaal, software en hulpmiddelen voor in de klas. In grote en kleine stands van uitgeverijen, leveranciers en dienstverleners was een hoop informatie te halen. Na een dag op de NOT kon je geïnspireerd en helemaal bijgepraat terug naar school of huis. Om daar eens te laten bezinken wat je eigenlijk allemaal gezien en gehoord had. Het ene product nog beter dan het andere en allemaal gemaakt om jou en jouw leerlingen zo optimaal mogelijk te ondersteunen. Overweldigend.

Hoe maak je een goede keuze uit al die prachtig ontwikkelde les- en toetsmaterialen? Hoe maak je een goede keuze uit al het aanbod van dienstverleners dat erop gericht is jou en je collega’s op maat te begeleiden en adviseren? Die keuze kunnen maken begint bij jouw eigen vakmanschap. Er is een groot aanbod met voor elk wat wils. Of je nu gepersonaliseerd leren wilt vormgeven of meer klassikaal instructies wilt geven. Of je nu voornamelijk met digitaal lesmateriaal werkt of liever met werkboeken op papier.
Wat je aangeboden krijgt is gereedschap dat je kunt gebruiken om jouw onderwijs vorm te geven. Vakmanschap bestaat niet alleen uit het hebben van de juiste kennis en vaardigheden als leerkracht, maar vraagt ook van je dat je kijkt naar de vraag: wat versta ik en wat verstaan wij op school onder goed onderwijs? Hoe willen we met elkaar omgaan en hoe kijken we naar leren en ontwikkelen van kinderen én de onderwijsprofessionals zelf? Wat voor leeromgeving willen we vormgeven? Als je dit met elkaar duidelijk hebt, kun je gaan kijken naar wat je vervolgens nodig hebt aan middelen om dit onderwijs daadwerkelijk in te richten. En kun je gaan onderzoeken op welke manier methodes en toetsen gebruikt kunnen worden en de keuze maken voor die materialen die passen bij onderwijs voor jouw leerlingen. Kortom: niet het aanbod bepaalt wat er in de klas gebeurt, maar de regie voor het inrichten van goed onderwijs ligt bij jou en bij je collega’s, bij de echte vakmannen en vakvrouwen.